Liikennevirasto ja Pirkanmaan ELY-keskus tekevät päällysteen pitkäaikaiskestävyyden selvitystä normaalin päällystystyön ohessa Pirkanmaalla. Mt 261 Kilvakkalasta Jämijärvelle on nyt päällystysvuorossa, ja tällä tiellä kokeillaan normaalin työn yhteydessä erilaisia lisäaineita sekä lasikuituverkkoja päällysteen lujitteeksi. Olen mukana tässä kokeilussa työn suunnittelija, tarkkailijana ja raportoin työn tulokset. Päällystyksestä vastaa Lemminkäinen Infra Oy.

Lisäaineet ovat joko kuituja tai erilaisia polymeerejä, ja verkot ovat ajokaistan levyistä lasikuituverkkoa, jota levitetään rullalta vanhan päällysteen päälle ennen uuden pinnan levitystä. Vastaavia kokeiluja on tehty vuosina 2015-2016 sekä Pirkanmaalla että Etelä-Pohjanmaalla. Tutkimustapa on varsin hyvä, sillä normaalin työn yhteydessä tehtävät tiekokeet antavat heti arvokasta käytännöntietoa uusien innovaatioiden käytettävyydestä. Koekohteet toimivat paikallisina ”laboratorioina”, joissa lisäaineiden kestävyys tulee testattua käytännön olosuhteissa.

Mikäli lisäaineet parantavat päällysteiden pitkäaikaiskestävyyttä oleellisesti, olisi niiden käyttö hyvinkin kannattavaa. Säänkestävyys on päällysteen tärkein ominaisuus alemmalla tieverkolla. Lisäksi päällysteet ovat varsin herkkiä pienillekin työvirheille ja päällystämisen aikaisella säätilalla on myös suuri vaikutus lopputulokseen. Alemman tieverkon päällysteen tulisi kestää yli 20 vuotta ja tästä syystä päällysteen tiiviyteen ja laatuun kiinnitetään erityistä huomiota. On selvää, että harva ja epätasalaatuinen päällyste reikiintyy ja purkaantuu tiivistä ja tasalaatuista nopeammin.

Koetiekohteiden parissa tehtävä työ on minulle hyvin mieluisaa. Suunnittelu ja siihen liittyvät järjestelyt sekä kaikki työn aikainen ”säätäminen” vaatii sekä kokemusta että nopeaa päätöksentekokykyä. Virheitä tekemällä oppii parhaiten. Kaikkea ei voi ennakoida. Olimme tällä kertaa viime vuotta viisaampia ja koetiekohde toteutetaan nyt syksyn sijaan elokuun ensimmäisellä viikolla, ja tämä siksi, että sää suosisi kokeiluamme. Eilen kuitenkin satoi puoli tuntia kaatamalla kriittisessä työvaiheessa. Nyt saamme ainakin todennettua, kuinka työnaikainen sade vaikuttaa lopputulokseen. Kaikkea ei voi ennakoida, eikä sääennusteetkaan pidä aina paikkaansa. That’s life!